Чрез право на отговор бихме желали да внесем яснота относно публикации, правещи некоректни внушения за манипулации и предварително разпределение на обществените поръчки с възложител Община Разград. Визираме 3 публикации във вестник „Екип 7“: „Има ли предварително разпределение на пазара на обществените поръчки?“ от бр. 19/4611 от 15.02.2021 г.; „Анализ на проведени обществени поръчки. Предварителни данни към 09.02.2021 г.“ от бр. 20/4612 от 17.02.2021 г. и „Строймонтаж“ не участва в манипулации на обществени поръчки“ от бр. 22/4614 от 22.02.2021 г.
В основата и на трите публикации е информация, представена от екипа на „Граждански наблюдател в Разград“, зад която инициатива стои Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“, финансирано с близо 75 000 лева от Фондация „Америка за България“, в рамките на който проект активни граждани ще следят обществените поръчки, които по силата на Закона за обществените поръчки са публично достъпни в регистрите на Агенцията за обществените поръчки, а от 13.06.2020 г. чрез платформата ЦАИС – Централизираната автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“.
По отношение на обявените данни по конкретни обществени поръчки следва да се отбележи, че е представена непълна и невярна информация. На 14 август 2020 г. е обявена обществена поръчка с предмет „Извършване на строително-монтажни работи на втори участък от инвестиционен проект: Изменение на инвестиционен проект за реконструкция на ул. „Странджа“ и прилежащите й кръстовища в град Разград“ с двама участници – „Пътно строителство“ АД и „Строймонтаж“ ЕАД. В анализа, публикуван на страниците на вестника, се казва, че второто дружество било отстранено от участие, но видно от документите по поръчката, които са публично достъпни чрез платформата ЦАИС, и двамата участници са били отстранени поради нарушения, за които ЗОП не предоставя възможност да могат да бъдат коригирани. Впоследствие е обявена нова, втора обществена поръчка със същия предмет, проведена на основание чл. 182, ал.1, т.2 от ЗОП, която законът допуска и урежда при какви условия се провежда.
Като възложител на обществени поръчки, кметът на община Разград приветства инициативата за наблюдение на обществените поръчки, при все, че процесът е публичен и всеки гражданин може да се запознае с всички материали и документи в съответния електронен регистър, който се поддържа от Агенцията за обществените поръчки. Не могат да бъдат меродавни обаче субективните усещания на екипа от граждански наблюдатели, изводите, почиващи на предположения, впечатленията за „разпределение на пазара“, нито характерът на нужните според екипа тесни връзки и взаимоотношения с представители на общинската администрация. Причината се крие в това, че анализът би следвало да представлява аналитична дейност, която стъпва на конкретни данни и факти и има обективен характер, докато в материала са представени субективни усещания и предположения. Това би било допустимо и препоръчително само ако става въпрос за литературна творба, а не за документация по процедура за обществена поръчка.
Предвид трудната материя на ЗОП, можем да допуснем, че всяко начало е трудно, включително за този добронамерен екип, ако не бяха направили констатации за конкретна комисия по обществената поръчка „Ремонт на покриви и покривни покрития на общински обекти“, които биха могли да попаднат сред съставите на някои текстове от Наказателния кодекс – „Комисията проявява изключителен формализъм и строгост при преценяване на документите на кандидатите, като се създава усещане за наличие на предварителен сценарий в провеждането на процедурата и предопределеност на спечелилия кандидат“. Не е видно на какви конкретни факти и документи почива това твърдение. Този коментар е несъстоятелен и с оглед ценза и образованието на членовете на комисията, за които основен принцип в работата е спазване на законовите процедури.
Твърдението в следващия абзац на същата публикация буди сериозно недоумение. „Представители на местния бизнес споделяли, че наличието на усещане за липса на реално състезание и предопределеност ги демотивира да участват в процедури по Закона за обществените поръчки. По същата причина пък тези, които кандидатстват, но не печелят, се отказвали да обжалват резултата от процедурите пред Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд“. В случая се касае за същата поръчка за ремонт на покриви с прогнозна стойност 38 347.53 лв. Същата попада в категорията на т.н. „малки“ обществени поръчки, за които законодателят е предвидил ред за възлагане чрез процедура „събиране на оферти с обява“. За тях в закона не е предвиден ред за тяхното обжалване, тъй като същите са на ниска стойност и се цели постигане на бързина при възлагането. Това е причината при тези „малки“ обществени поръчки да няма обжалване от участниците. Други тези и твърдения просто не почиват на обективната действителност. Провеждането на самата процедура сама по себе си гарантира в достатъчна степен прозрачността на избора на изпълнител. Ако уважаемият екип от експерти се бе съсредоточил в анализ на тези факти и имаше експертизата да анализира това едва ли щеше да публикува в анализа си такива заблуждаващи твърдения.
В заключение бихме искали да уверим гражданите, че процедурите за обществени поръчки в Община Разград се провеждат съобразно разпоредбите на Закона за обществените поръчки, етапите по провеждането им са публични на платформата ЦАИС, освен това са обект на контрол и проверки от различни държавни институции. Ако се установят нарушения, общината подлежи на санкции, от каквито в момента страда общинският бюджет, но вследствие на нарушения от предходния период.
Категорично заявяваме, че и занапред провеждането на обществените поръчки ще е съобразно действащото българско законодателство и при пълна прозрачност. Бихме приветствали подобна прозрачност и при реализацията на проекти от страна на неправителствените организации в региона.
Община Разград